Rudolf Steiner Pædagogik

Vores pædagogik bygger på Rudolf Steiners pædagogiske impuls og suppleres med andre pædagogiske metoder som feks Tecch og tegn til tale.


Selv om Rudolf Steiner holdt sine foredrag om pædagogik i starten af sidste århundrede mener vi at det fortsat er den mest moderne pædagogiske impuls. Steiner pædagogikken giver struktur, rytme i dagen, ugen og året. 

Det sker gennem vores daglige rytme med bordvers, morgensang og aftensang, at medarbejderne har indre ro og er tilstede i nuet og indstiller sig på barnet, at vi plejer barnets sjæl med smukke farver, orden i omgivelserne, oplevelser sammen med vores dyr og at de er med til at hente grøntsager i haven.


Forskning inden for området især fra 60erne og frem har påvist de positive effekter af mange af Rudolf Steiner pædagogikkens metoder. Et eksempel er Bruno Betteleheims undersøgelser som blev kendt herhjemme i 80erne. 

Betteleheim påviste at eventyr har stor betydning for børns udvikling, noget som man altid har brugt i Steinerbørnehaver og -skoler. I dag er man også inden for folkeskolen ved at nå frem til den erkendelse, at bevægelse, håndværk, musik og kunst er vigtig for børns indlæring. Det er en metode som allerede bliver brugt i Steiner skolerne.


Udover steiner pædagogikken bruger vi nye pædagogiske metoder i det omfang de kan hjælpe vores børn, således bruger vi Teech til at kommunikere med og vi visualisere dagsforløbet ved med boardmaker for at understøtte børnenes forståelse af dagens forløb. 

Vi bruger adfærdsregulering for kun at styrke den positive adfærd. Som en selvfølge bruger vi tegn til tale.
Forskning tyder på, at kosten kan have en effekt på børn med ADHD og autisme. Derfor laver vi glutenfri og laktosefri kost og giver Omega 3 olier som kosttilskud.

Vores unikke kombination af pædagogiske metoder har vist sig at give synlige resultater. Vi oplever at børn efter de er flyttet ind hos os har fået det markant bedre. Deres adfærd er blevet roligere, deres almentilstand er forbedret og flere er trappet ned eller helt ud af medicin.

Pædagogikken bliver understøttet af de ydre omgivelser. Kronhjorten ligger på en gammel gård med bindingsværk, vi har en stor have og et stykke land hvor der går heste. Vi ligger lige op af skoven som indbyder til mange gode naturoplevelser og fysisk udfoldelse.

Stedet giver muligheder for at følge med i årsløbet, vi har køkkenhave hvor børnene henter grøntsager hver dag i sommerhalvåret , vi har dyr som børnene selv passer. kaniner, høns og en lille shetlandspony.

Dagens rytme skal forgå rytmisk og let og ubesværet som i et åndedræt. Det er vigtigt at dagene er forudsigelige herfor forløber dagene forskellige aktiviteter i en ramme af faste aktiviteter (se standartbeskrivelsen herunder).

For at børnene kan leve med i årstiderne fejrer vi årstidens fester, det er årligt tilbagevendende fester som børnene ser frem til og føler sig hjemme i.

Vi lægger meget vægt på et godt samarbejde med børnenes forældre. Udover telefonisk kontakt, kan forældrene komme på besøg og feks spise med. Vi har to fester om året for forældre og pårørende og et årligt forældremøde.

Forholdet til børnenes sagsbehandler er også meget vigtigt, vi forventer mindst et møde om året med sagsbehandler og forældre. Vi sender statusrapport og behandlings plan mindst en gang om året.

Ved indskrivning. vil vi gerne se barnets papirer, tale med de mennesker som er omkring barnet ( skole, aflastning) og møde barnet.

Kronhjorten
Lystrupvej 64
3550 Slangerup

​Bosted Kronhjorten

Lystrupvej 64

3550 Slangerup DK

Tlf: Kontor:    48279001   Kl.09.00 til kl.14.00.

Tlf: Huset:     48278001